دیدگاه توسعه‌گرا، عامل رقابت‌ در کارگزاری‌ها 

تعدد کارگزاران به‌ تنهایی‌ نمی‌تواند باعث‌ پیشرفت‌ کارگزاری‌ها و ایجاد محیط‌ رقابتی‌ شود، بلکه‌ کارگزارانی‌ که‌ با دیدگاه توسعه‌گرا، خدمات باکیفیت‌تر و متفاوتی‌ ارائه‌ می‌دهند، باعث‌ ایجاد رقابت‌ و بالندگی‌ در کارگزاری‌ها می‌شوند.

به گزارش صدای بورس، سید محمدرضا امامی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد د به معرفی مجموعه پرداخت و گفت: در معاملات اوراق از کارگزاران برتر هستیم‌ و در آخرین‌ رتبه‌بندی‌ سوم شده‌ایم. ولی‌ در بخش‌ کالا و انرژی‌ هنوز موفق‌ به‌ کسب‌ رتبه‌ شایسته‌ نشدیم. البته‌ این‌ موضوع دلایل‌ متعددی‌ دارد. از جمله‌ اینکه‌ عرضه‌کنندگان بزرگ در بورس کالا خودشان کارگزاری‌ دارند. از سوی‌ دیگر اعطای‌ اعتبار به‌ مشتریان در این‌ بازار دارای‌ ریسک‌ است. در حوزه انتشار اوراق و پذیرش شرکت‌ها فعالیت‌ چشمگیری‌ داشتیم، به طوری‌که‌ در آخرین‌ رتبه‌بندی‌ این‌ بخش‌ که‌ در شرکت‌ بورس صورت گرفت‌ در بین‌ همه‌ نهادهای‌ مالی‌ دارای‌ مجوز، رتبه‌ اول را کسب‌ کردیم.
وی در ادامه در خصوص تعدد کارگزاران بیان داشت: امکان صدور مجوز کارگزاری‌ و سایر نهادهای‌ مالی‌ اقدام خوبی است. چیزی‌ که‌ در این‌ خصوص اهمیت‌ دارد، تعیین‌ شرایط‌ احراز سهامداری‌ و تأمین‌ زیرساخت‌های‌ مورد نیاز است. طبیعتاً اگر بخواهیم‌ صنعت‌ کارگزاری‌ و خدمات آن ارتقا یابد، باید سرمایه‌گذاری‌ در این‌ شرکت‌ها افزایش‌پیدا کند. تعدد کارگزاران به‌ تنهایی‌ نمی‌تواند باعث‌ پیشرفت‌ کارگزاری‌ها و ایجاد محیط‌ رقابتی‌ شود، بلکه‌ کارگزارانی‌ که‌ با دیدگاه توسعه‌گرا، خدمات باکیفیت‌تر و متفاوتی‌ ارائه‌ می‌دهند، باعث‌ ایجاد رقابت‌ و بالندگی‌ در کارگزاری‌ها می‌شوند

* مهمترین‌ چالش مجموعه شما در این‌ مدت چه‌ بوده است؟
طبیعتاً رعایت‌ الزامات و قوانین‌ بازار سرمایه‌ مهمترین‌ دغدغه‌ است. هر ساله‌ شاهد دستورالعمل‌های‌ جدیدی‌ هستیم‌ که‌ شرکت‌های‌ کارگزاری‌ ملزم به‌ رعایت‌ آن‌ها هستند و البته‌ بسیاری‌ از این‌ دستورالعمل‌ها در مدیریت‌ ریسک‌ به‌ ما کمک‌ می‌کند. همچنین‌ حفظ‌ و ارتقاء و جذب سرمایه‌ انسانی‌ همواره یکی‌ از مهمترین‌ مأموریت‌های‌ ما بوده است. بحث‌های‌ مربوط به‌ کفایت‌ سرمایه‌ و مدیریت‌ ریسک‌ اعطای‌ اعتبار به‌ مشتریان و هماهنگی‌های‌ لازم با شبکه‌ بانکی‌ جهت‌ تأمین‌ منابع‌ موردنیاز هم‌ بسیار بااهمیت‌ است.

* شما در حوزه‌های‌ اوراق، کالا و پذیرش و عرضه‌ فعالیت‌ می‌کنید. بیشترین‌ حجم‌ فعالیت‌هایتان در کدام حوزه متمرکز است؟
سعی‌ کرده ایم‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ متوازن رشد کنیم. در معاملات اوراق از کارگزاران برتر هستیم‌ و در آخرین‌ رتبه‌بندی‌ سوم شده‌ایم. ولی‌ در بخش‌ کالا و انرژی‌ هنوز موفق‌ به‌ کسب‌ رتبه‌ شایسته‌ نشدیم. البته‌ این‌ موضوع دلایل‌ متعددی‌ دارد. از جمله‌ اینکه‌ عرضه‌کنندگان بزرگ در بورس کالا خودشان کارگزاری‌ دارند. از سوی‌ دیگر اعطای‌ اعتبار به‌ مشتریان در این‌ بازار دارای‌ ریسک‌ است. در حوزه انتشار اوراق و پذیرش شرکت‌ها فعالیت‌ چشمگیری‌ داشتیم، به‌طوری‌که‌ در آخرین‌ رتبه‌بندی‌ این‌ بخش‌ که‌ در شرکت‌ بورس صورت گرفت‌ در بین‌ همه‌ نهادهای‌ مالی‌ دارای‌ مجوز، رتبه‌ اول را کسب‌ کردیم.

* در رتبه‌بندی‌ سال ١٤٠١ کارگزاران، پاسارگاد در میان ١٠ کارگزاری‌ برتر قرار گرفت. چه‌ برنامه‌هایی‌ برای‌ حفظ‌ این‌ موقعیت‌ دارید؟
هدف ما در کوتاه مدت حفظ‌ جایگاهمان در بین‌ ٣ کارگزار برتر است. طبیعتاً این‌ مهم‌ از طریق‌ حفظ‌ و ارتقای‌ سرمایه‌ انسانی‌ موجود و جذب نیروهای‌ توانمند صورت خواهد پذیرفت. با عنایت‌ به‌ الزامات موجود جهت‌ توسعه‌ فعالیت‌ها باید ‌به‌ افزایش‌ کفایت‌ سرمایه‌ توجه‌ ویژه داشت. برهمین‌اساس شرکت‌ کارگزاری‌ بانک‌ پاسارگاد با ٨٥٠٠میلیاردریال حقوق صاحبان سهام به عنوان دومین‌ شرکت‌ کارگزاری‌ با بالاترین‌ نسبت‌ کفایت‌ سرمایه‌ مشغول به‌ فعالیت‌ است. امید می‌رود این‌ روند با قدرت ادامه‌ پیدا کند.

* درباره خدمات متنوعی‌ که‌ به‌ مشتریان خود ارائه‌ می‌کنید، توضیح‌ دهید.
مجوز ارائه‌ خدمات در تمام حوزه‌های‌ مرتبط‌ با شرکت‌های‌ کارگزاری‌ را دریافت‌ کرده ایم‌ و در همه‌ حوزه‌ها به‌ دنبال جذب و کسب‌ رضایت‌ مشتریان هستیم. معاملات برخط‌ در شرکت‌ کارگزاری‌ بانک‌ پاسارگاد از طریق‌ نرم‌افزار اختصاصی‌ شرکت‌ داتکس‌ صورت می‌گیرد که‌ یکی‌ از شرکت‌های‌ زیرمجموعه‌ کارگزاری‌ بانک‌ پاسارگاد است. همین‌ وضعیت‌ این‌ امکان را ایجاد کرده که‌ نظرات اصلاحی‌ مشتریان و کارشناسان کارگزاری‌ جهت‌ هرچه‌ بهتر شدن این‌ سیستم‌ در زمان کوتاهی‌ به‌ کار گرفته‌ شود.

* برنامه‌ای‌ برای‌ توسعه‌ حوزه فعالیت‌ها دارید؟
برنامه‌ ما حضور قدرتمند در تمامی‌ حوزه‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ شرکت‌های‌ کارگزاری‌ است. در حوزه معاملات اوراق بهادار، توسعه‌ و بهبود نرم افزار برخط‌ اختصاصی‌ کارگزاری‌ می‌تواند رضایتمندی‌ بیشتر مشتریان را جلب‌ کند. در همین‌ راستا، درحال آماده سازی‌ بستر الگوریتم‌ در این‌ سامانه‌ هستیم، به‌گونه‌ای‌ که‌ مشتریان بتوانند از قبل‌ استراتژی‌های‌ معاملاتی‌ خود را تنظیم‌ کنند و با توجه‌ به‌ مشغله‌های‌ روزمره از روند معاملات عقب‌ نیفتند. در ابزار مشتقه‌ نیز درحال توسعه‌ فعالیت‌ها هستیم‌ و همه‌ خدمات مرتبط‌ را ارائه‌ می‌دهیم.

* باتوجه‌ به‌ افت‌ ارزش معاملات روزانه، آینده صنعت‌ کارگزاری‌ را چگونه‌ می‌بینید؟ چه‌ برنامه‌هایی‌ برای‌ این‌ وضعیت‌ دارید؟
حجم‌ و ارزش معاملات همیشه‌ متأثر از فاکتورهای‌ کلان سیاسی‌ و اجتماعی‌ و اقتصادی‌ است. طبیعتاً با توجه‌ به‌ تغییرات مداوم این‌ شرایط، نمی‌توان فعالیت‌های‌ توسعه‌ای‌ کارگزاری‌ را به‌ ارزش معاملات وصل‌ کرد. استراتژی‌ ما این‌ است‌ که‌ در شرایطی‌ که‌ حجم‌ معاملات کمتر است، به‌ فعالیت‌های‌ توسعه‌ای‌ و آموزش و ارتقاء سرمایه‌های‌ انسانی‌ بپردازیم‌ و زیرساخت‌های‌ کارگزاری‌ را برای‌ بازارهای‌ پرحجم‌ و پاسخگویی‌ به‌ نیازهای‌ مشتریان در آن شرایط‌ آماده کنیم. آینده صنعت‌ کارگزاری‌ متعلق‌ به‌ شرکت‌هایی‌ است‌ که‌ سرمایه‌گذاری‌ بیشتری‌ در جذب و آموزش سرمایه‌ انسانی‌ توانمند و افزایش‌ کفایت‌ سرمایه‌ انجام دهند.

* درحال حاضر، تعداد شرکت‌های‌ کارگزاری‌ در بازار به‌ عدد ١١٤ رسیده است. آیا این‌ تعداد با عمق‌ و گستره بازار تناسبی‌ دارد؟
امکان صدور مجوز کارگزاری‌ و سایر نهادهای‌ مالی‌ اقدام خوبی است. چیزی‌ که‌ در این‌ خصوص اهمیت‌ دارد، تعیین‌ شرایط‌ احراز سهامداری‌ و تأمین‌ زیرساخت‌های‌ مورد نیاز است. طبیعتاً اگر بخواهیم‌ صنعت‌ کارگزاری‌ و خدمات آن ارتقاء یابد، باید سرمایه‌گذاری‌ در این‌ شرکت‌ها افزایش‌پیدا کند. تعدد کارگزاران به‌ تنهایی‌ نمی‌تواند باعث‌ پیشرفت‌ کارگزاری‌ها و ایجاد محیط‌ رقابتی‌ شود، بلکه‌ کارگزارانی‌ که‌ با دیدگاه توسعه‌گرا، خدمات باکیفیت‌تر و متفاوتی‌ ارائه‌ می‌دهند، باعث‌ ایجاد رقابت‌ و بالندگی‌ در کارگزاری‌ها می‌شوند.

* وضعیت‌ صنعت‌ کارگزاری‌ها را چگونه‌ ارزیابی‌ می‌کنید؟ چالش‌های‌ اصلی‌ این‌ صنعت‌ چیست؟
صنعت‌ کارگزاری‌ وضعیت‌ رو به‌ رشدی‌ دارد. روند گذشته‌ نیز همین‌ بوده‌است. در سال ٨٢ که‌ من‌ در کارگزاری‌ مشغول به‌ کار شدم، متوسط‌ تعداد پرسنل‌ مشغول در شرکت‌های‌ کارگزاری‌ کمتر از ١٠نفر بود، درحالیکه‌ درحال حاضر این‌ عدد به‌ بیش‌ از ١٠٠نفر رسیده است. در همه‌ بخش‌ها به‌ همین‌ نسبت‌ رشد داشته‌ایم. فکر می‌کنم‌ تا ٢٠سال آینده به‌ همین‌ میزان بزرگ خواهیم‌شد، به‌طوری‌که‌ در کارگزاری‌ها بیش‌ از ١٠٠٠نفر مشغول به‌ کار باشند. طبیعتاً شرکت‌هایی‌ که‌ نتوانند با این‌ روند تطابق‌ پیدا کنند، حذف می‌شوند یا توانایی‌ رقابت‌ را از دست‌ خواهند داد.

* آیا عرضه‌ خودرو در بورس کالا اقدام مثبتی‌ برای‌ صنعت‌ خودرو و بازار سرمایه‌ است؟
هرگونه‌ شفافیت‌ و برقراری‌ مکانیسم‌ رقابت‌ براساس نظام عرضه‌ و تقاضا به‌ نفع‌ اقتصاد و نهایتاً ذینفعان صنعت‌ خودرو از قبیل‌ تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود. تجربه‌ عرضه‌ خودرو در بورس کالا که‌ سال گذشته‌ صورت گرفت، بسیار خوب بود و اشکالات کار براساس تجربیاتی‌ که‌ به‌ دست‌ می‌آمد، درحال مرتفع‌ شدن بود. ولی‌ مجدداً به‌ نظام قیمت‌گذاری‌ برگشتیم‌ که‌ باعث‌ افزایش‌ زیان خودروسازان شد. مع‌الوصف‌ مصرف کننده نهایی‌ نیز غالباً نمی‌تواند به‌ سادگی‌ به‌ خودرو با قیمت‌ مصوب دست‌ پیدا کند و در این‌ میان فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ واسطه‌گری‌ شکل‌ گرفت‌ که‌ بدون خلق‌ ارزش انتفاع کسب‌ می‌کنند.

* پیش‌بینی‌تان از وضعیت‌ بازار سرمایه‌ و صنعت‌ کارگزاری‌ در آینده نزدیک‌ چیست؟
وضعیت‌ درآمدی‌ شرکت‌های‌ کارگزاری‌ متأثر از حجم‌ و ارزش معاملات است‌ که‌ این‌ فاکتور معمولاً با رشد قیمت‌ سهام ارتباط مستقیم‌ دارد. به طوری‌که‌ در بازارهای‌ صعودی، درآمد شرکت‌های‌ کارگزاری‌ افزایش‌ می‌یابد. درحال حاضر قیمت‌ سهام‌ها به‌ نسبت‌ درآمدهای‌ جاری‌ و آتی‌ شرکت‌ها خیلی‌ مناسب‌ است. تجربه‌ گذشته‌ نشان می‌دهد بازار سهام در وضعیت‌ مشابه‌ پتانسیل‌ بسیارخوبی‌ برای‌ رشد قیمت‌ دارد. این‌ شرایط‌ وقتی‌ رخ می‌دهد که‌ ریسک‌های‌ سیستماتیک‌ از بازار سهام دور شود یا حداقل‌ کمتر شود.

  • نگاه پندار - خبرنگار
  • شماره ۵۱۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 481942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =